fbpx

Hvor mye bør du bruke på annonering?

En god oppfølgning fra ROI er hvor mye penger vi kaster inn til Google, eller andre kanaler. Hvor mye penger bør man bruke? Og når kommer resultatene?

Ikke bruk mer enn du har

Mitt første råd er kanskje å aldri kaste inn mer enn mann har. Jeg ser mange som prøver desperat å hente inn en drøss av kunder fra første stund med å bruke mer enn hva de “har”. Etter hvert blir “kassa” tom, og nattesøvnen forsvinner. I siste innlegg skrev jeg om ROI som er en utrolig god pekepinn for din nettbutikk og annonsering. ROI gir et klart svar om du tjener eller taper penger. Så et godt tips! Ikke start en nettbutikk om du ikke har satt av midler til markedsføring, eller har ambisjoner om å legge ned enormt mye tid i sosiale medier til å spre ditt budskap. For om man ikke har økonomi til å drive annonsering må man bruke utrolig mye tid på sosiale medier for å tiltrekke seg kunder. 

Begynn rolig og ha is i magen

Det er lurt å begynne rolig inntil man ser at man tjener penger. Derfra kan vi begynne å jobbe oss oppover. Et annet godt tips: Ha is i magen! Ting tar tid. Annonserer du på Google Shopping, tar det tid før Google har “skjønt” hva du holder på med og hvilke bransje du jobber med. Over tid vil Google vise dine annonser til mer korrekt tid på døgnet og til mer korrekte kunder. Så legger du en slagplan, ikke gjør endringer før det er gått 30 dager. Uansett om tallene skriker rødt, hold deg til planen. Endrer man for mye, på for kort tid, mister man kontrollen på hva som fungerer og ikke.

Når kommer resultatene?

Det er veldig vanskelig å gi et tydelig svar på. Jeg har sett nettbutikker som får god avkastning etter første dag og jeg ser ofte nettbutikker som strever i flere kvartal. Om du faller i den kategorien som strever litt i starten, er det viktig at kostnadene ikke drukner hele nettbutikken din. Men i nesten alle tilfeller, ser jeg at dersom man holder ut, snur det til det positive etter hvert. Hvorfor? Glad du spurte. Det er ekstremt mye som spiller inn for at man begynner å få en positiv ROI. Men det jeg ofte ser er at man kommer inn i en bransje som ikke har for mye konkurranse eller er mettet. Men for andre, treffer mann blinken på første forsøk. Jeg ser også ofte at “kompliserte” nettbutikker også sliter litt i starten. 

Hvor mye bør du bruke?

Hvor mye man bør bruke på annonsering kommer det helt an på hvor mye man takler å “tape”. For det er ingen garanti for at man ikke gjør det. Men når jeg ser tilbake på annonser jeg tidligere har satt opp, har jeg kommet fram til at det er sjeldent man ser gode resultater for under 5000,- på 30 dager per annonsør. En siste ting du kan få tygge på, er at summen du setter, gir deg x antall visninger. Desto høyere beløp, desto fortere får du vite om det funker eller ikke. Ofte ser jeg at det koster fra 250,- til 600,- for å få en kunde. Dette svinger så klart fra bransje til bransje. Men la oss si at i ditt tilfelle vil det koster 300,- for en kunde. Så nå på slutten, la oss ta et regnestykke. 

  • 5000 / 30 = 166,- <- Dette er hva du vil bruke hver dag med et budsjett på 5000,- per mnd. 
  • 300 / 166 =  1,8 <- Det vil da ta deg nesten 2 dager for å få 1 kunde.

Fint å ha i bakhodet når man skal begynne å annonsere. Det vil ikke rase inn med kunder, men over tid vil man se i snitt hva din ROI er, og hva det koster deg å få en kunde. Har man hatt grønne tall over en periode på 30 dager. Øk budsjettet. Dette er en trygg måte å starte på. Det vil så klart ta lengre tid, men du minsker risikoen, samtidig som at du bygger trygghet og forståelse rundt det å annonsere. 

Leser du dette, sier jeg tusen takk for at du tok deg tiden til å lese dette! Håper du har lært noe nytt, eller fått noen “aaaaha” opplevelser. 

Vi er alltid glade for å høre fra deg! Har du spørsmål om våre tjenester eller ønsker du å lære mer om hva vi tilbyr? Ikke nøl med å ta kontakt med oss ved å fylle ut skjemaet. 

Kontaktskjema