fbpx

5 myter om B2B netthandel

Selv om B2B netthandel har eksistert i en årrekke, myldrer det fortsatt av noen myter og misforståelser rundt denne formen for E-handel. B2B netthandel handler kort og konsist om å selge produkter og tjenester fra og til bedrifter. Dette kan gi en rekke fordeler slik som økt produktivitet, bedre kundeservice og større fleksibilitet i måten man kan møte kunden sin i salg på.

Men for noen bedrifter har ikke denne reisen helt fått startet enda, på bakgrunn av bla. ulike myter, spørsmål og feiloppfatninger. Vi vil i denne artikkelen ta for oss 5 ulike myter, og «avmytifisere» dem for deg.

  1. B2B netthandel er kun for STORE bedrifter:
    Dette mener vi klart er en myte. B2B netthandel kan vel så være nyttig for deg som driver smått, mellomstort og selvsagt stort. Det kan absolutt være en positiv bidragsyter i form av å øke både effektivitet og produktiviteten deres ved å automatisere flere av de interne arbeidsprosessene.

  2. B2B netthandel er bare for IT kyndige bedrifter:
    Dette er også en myte. Selv om teknologisk kunnskap og ressurser kan være nyttig ved implementering av en B2B netthandelsløsning, er det mange verktøyer og plattformer som er tilgjengelige for bedrifter på teknologiske nivåer. I tillegg finnes det dyktige aktører som oss i Digipos, som kan bistå deg i prosessene fra tanke til ferdig konsept.

  3. B2B netthandel er kun for enkelte bransjer:
    Dette er en myte. B2B netthandel kan brukes i en rekke bransjer og sammenhenger. Slik som for eksempel produksjon, i spesielle nisjer, distribusjon, ulik detaljhandel, helseprodukter, maskinbutikker med flere. Uavhengig av bransjen din vil forholdene for samme mulighet for optimalisering og måloppnåelse være helt lik.

  4. B2B netthandel fører til lavere kvalitet på kundeservice:
    Tvert imot! Noen tror at nettbasert kommunikasjon kan føre til en mindre personlig kundeservice, men tilfelle er at det kan faktisk føre til det motsatte! Med bla. verktøy som CHAT på nettbutikken din, imøtekommer du kunden som en «bemannet butikk». I tillegg kan man enkelt synliggjøre kommunikasjonsmåter som epost og telefon, for å imøtekomme kundene når dem trenger det.

    Fler og fler kunder forventer også nettbutikk som en nødvendighet, om de i det hele tatt skal vurdere om de ønsker å handle fra din bedrift. Ved hjelp av nettbutikk plattformen synliggjør du enkelt og kjapt hva evt. tjenester og produkter man tilbyr og ikke minst hvor kjapt de er tilgjengelige.

  5. B2B netthandel fører til at bedrifter mister kontroll over salgsprosessen:
    Nok en myte! Implementering av en digital salgskanal som B2B nettbutikk, kan gi bedrifter bedre kontroll over salgsprosessen faktisk. Ved hjelp av analyseverktøy og rapporter fra faktiske sporbare data, kan man enkelt spore kundeatferd og salgsdata. Ved hjelp av disse mulighetene kan du da justere og optimalisere varetilbudet til den enkelte kunden. Slik kan man enkelt drive optimalisert og tilpasset oppsalg også på en enklere måte.

Vi er alltid glade for å høre fra deg! Har du spørsmål om våre tjenester eller ønsker du å lære mer om hva vi tilbyr? Ikke nøl med å ta kontakt med oss ved å fylle ut skjemaet. 

Kontaktskjema

Loading...