fbpx

3 tips til hvordan øke nettbutikksalget i 2023

Konkurransen mellom netthandelsaktørene er stor og vil fortsette å bli stadig tøffere også ut i 2023. Om du som leser dette innlegget enda ikke har digitalisert forretningen din og ikke synliggjør dine produkter på nett, vil du ikke ha særlig utbytte av denne artikkelen. Men fortvil ikke, vi kan hjelpe deg i alle stegene fra A til Å fra konsept og tanke, til ferdig fungerende plattform. For deg som allerede har investert i en digital plattform, er det bare å følge med videre.

  1. Tenk hovmesterblikket!

På lik linje med at man ønsker å gi kunder et ryddig og profesjonelt inntrykk av den fysiske butikken sin, er det vel så viktig at man tenker det samme om den digitale. Det å ha sans for alt fra de store til de små detaljene, gir gjerne de gode utslagene og det kaller jeg for ‘’Hovmesterblikket.’’ Om så det er å sørge for en ekstra ryddig butikk, sørge for å ønske kunden en ekstra god dag videre eller andre ting, Så handler det om å gi kunden det lille ekstra. Og her kommer det noen gode guidelines på hvordan gi kunden det lille ekstra på nett:

  • Ha en ryddig og lett navigerbar nettbutikk med kommuniserbar kategoristruktur, navigerbar meny og gode filtreringsmuligheter. På den måten finner kundene de aktuelle produktene fort og gjør handelen ekstra smidig for dem.
  • Sørg for at produktene dine inneholder representative bilder og nok / god produktinformasjon. Ikke la kunden lure.
  • Vær tilgjengelig for kunden igjennom telefonsamtaler, chat eller raskt besvarte kontaktskjemaer. Husk at kundene gjerne også handler på tider utenfor normal åpningstid.
  • Tilby en smidig, enkel og god checkout opplevelse. Ikke gjør det tungvint med å forlange for mye informasjon. Ofte står dette på leverandøren av betalingsløsningen og her anbefaler vi våre kunder å sjekke ut eksempelvis Klarna, Vipps og SVEA, som vi tror er best i klassen!
  • Gjør det lille ekstra med kundens bestilte produkt. Som nevnt er det små og ekstra tingene, som skaper WOW opplevelsene. Her kan du for eksempel gjøre innpakningen av produktet ekstra fint, legge ved noen ekstra godbiter eller kanskje en rabattkuppong på neste kjøp? Muligheten er mange.

2. Finn kunden, ivareta dem og kommuniser relevant med dem!

Jungelen er stor og aktørene mange etter å finne nye kunder og det er selvsagt derfor også viktig å ha en strategi på hvordan man selv skal finne dem. Er det på Google annonser, er det på Google Shopping? Er det på Facebook? Alternativene er mange, og det bør gjøres på et bærekraftig vis ift. kostnadssett.

Men et viktig aspekt man fort glemmer i en hektisk netthandelshverdag, er viktigheten i å jobbe godt og relevant med kundene man allerede har hentet inn. Hvorfor skal man jobbe effektivt med kundene man allerede har solgt til? For det første er det mindre kostbart å jobbe videre med kunde du allerede har hentet inn og igjennom *Dillers tall handlet faktisk kundeklubbmedlemmer for 39% mer enn ikke medlemmer i 2022!

Hvordan kan man jobbe med kundelojalitet og hva bør man tenke på? Det man bør gjøre seg gode tanker rundt er å finne ett system som holder kontrollen for deg og gjør det enkelt å jobbe med. Vi i Digipos jobber eksempelvis med selskapet Diller, som gjør leken lett for både oss og våre kunder, ikke minst har de også integrasjoner teknisk med både kassesystemer og nettbutikken slik at man kan møte kunden uavhengig av plattform.

Det vi også syntes Diller er gode på, er å tilrettelegge for personifisert dialog. Kunsten i å faktisk treffe Petter med noe relevant gir en følelse av kommunikasjon direkte med ‘’meg,’’ og ikke meg som en del av ‘’røkla.’’ Dette stimulerer til salg og ikke minst bra kundetilfredshet.  

3. Lær også av de store

Det finnes mange aktører på nett i dag og en del av dem har relativt lang medfartstid i gamet. Mange har et syn på de store som den store stygge man skal kjempe imot, men noen ganger tenker jeg det kan være lurt å ri med. De store som Amazon, Zalando, Ebay også videre, har faktisk allerede stått i stormen en stund og funnet ut av hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. De har tatt seg av testingen og feilingen, som du i dag kan hente inspirasjon fra. Det er alltid noe å lære av og noe å ‘’tweeke’’ på.

Det er helt garantert mange og flere tiltak å se til. Og ikke gi opp å lete etter dem.  Trenger du sparring på hva man kan differensiere seg på og hvordan man til større grad kan lykkes på nett? Vi i Digipos er klar for å ta en uforpliktende fysisk eller digital kaffekopp med deg.  

Vi er alltid glade for å høre fra deg! Har du spørsmål om våre tjenester eller ønsker du å lære mer om hva vi tilbyr? Ikke nøl med å ta kontakt med oss ved å fylle ut skjemaet. 

Kontaktskjema

Loading...