Som med alt annet i livet, er det enkelt å fortelle hvor bra ting går, uansett hvor til h…. det går. Selv om din bedrift eller nettbutikk er på kanten av stupet, kan vi alltid tilfredstille hjernen vår med noe «bra». Dette kan være alt fra hvor mye trafikk, klikk eller kanskje noen gode omtaler i det siste? Merkelig nok er hjernen våres bygd sånn. Det krever mange ganger mye av et menneske til å rote i det negative eller utfordringer. Dette gir bekymring og ofte, MYE stress. Men la oss skrelle vekk noe av skallet her 🙂
Din bedrift /nettbutikk livnærer seg som oftest av bunnlinjen. Altså… Hva sitter du igjen med etter alle kostnader er betalt. Dette er også et tall som er viktig for både deg og din markedsfører. Ofte måler byråer dette i klikk eller visninger. Jeg har vært med i mange møter med andre byråer med våre kunder, hvor vår kunden kanskje har betalt opp mot 100 000,- i markedsføring på en måned. Kampanjen / annonsen har gått j…. bra, fordi 5 000 har klikket på din annonse. Men her er det noe som overrasker meg ofte. Et spørsmål sjeldent kunden forteller, eller byrået forteller. Hvor mange handlet? Hvor mye omsetning fikk jeg tilbake?
Digital markedsføring åpner opp muligheter for å måle kampanjer og annonser ganske så detaljert. Så det å kunne si hvor mange salg, og hva omsetningen ble av disse 100 000,- bedriften har kastet inn.
Derfor blir din oppgave, sammen med digitale markedsfører å finne ut hvor mye må du ha igjen for hver krone du putter inn? Regn da med alle kostnader, og IKKE glem MVA!