Konverter besøkende til kunder
Ethvert nettsted streber etter å få kunder til å besøke akkurat deres nettsted. Med effektiv markedsføring og pågangsmot er dette absolutt oppnåelig. Allikevel betyr ikke et besøk automatisk et kjøp, og mange av de besøkende kommer like fort inn på siden som de forlater den.
Dette fenomenet må naturligvis bekjempes, og en landingsside er nøkkelen til å løse problemet. Kort fortalt er en landingsside den siden kunden ”lander” på i det de klikker en hyperkobling knyttet til ditt nettsted. For mange nettsteder vil dette simpelthen være hjemmesiden.
Dette er derimot ikke optimalt, ettersom hjemmesiden sjelden verken er optimalisert opp mot den spesifikke forbruker eller deres søk. Landingssider kan bli designet med spesifikke målgrupper i minnet, slik at besøkende mer sannsynlig blir fremtidige kunder.
Hvordan virker landingssider?
I praksis er landingssider et meget enkelt konsept. Om ditt nettsted for eksempel markedsfører et produkt eller en tjeneste gjennom annonser på nett, vil et klikk av forbruker lede dem til den siden du bestemte i hyperkoblingen.
Dersom du selger sportsartikler, og brukeren oppdager din annonse med tennisutstyr, vil du kunne legge til en hyperkobling på annonsen som bringer brukeren til en landingsside designet spesifikt for tennisinteresserte.
Her kan bilder, film og tekst være spesialtilpasset denne interessen. Du kan også tilby for eksempel rabatter, kuponger, konkurranser og andre skreddersydde opplevelser.
Mulighetene er med andre ord uendelige for å tilpasse landingssidene slik at du har en så stor sjanse som mulig for å konvertere besøkende til kunder. Landingssidene kan spres langt utover annonser, og bør i bunn og grunn integreres i alle dine kanaler.
De kan for eksempel lett integreres i artikler på sosiale medier, eller i personlige emailer siktet mot potensielle kunder. Poenget er uansett at landingssidene bør være designet med spesifikke målgrupper i minnet, og at disse nåes effektivt gjennom de riktige kanalene.
Er det verdt bryet?
Landingssider er absolutt verdt bryet fordi de leverer de resultatene som forventes! Hjemmesider som er generalisert til å passe en stor befolkning er ikke lenger nok til å overbevise en besøkende til å bli kunde.
I dagens markedsføring kreves et mer personlig salg, og da er landingssidene i sitt ess. Landingssider konverterer besøkende til kunder, men det finnes også en rekke andre goder som kommer med på kjøpet. For eksempel kan en samle demografisk info om kundene og dermed segmentere enda mer spesifikt. Dette kan øke effektiviteten av framtidige markedsføringsinitiativ. Faktisk kan landingssider også måle effektiviteten av nåværende markedsføringsinitiativ og kampanjer ved å analysere prosenten av besøkende som ble konvertert til kunder. Dette gir innsikt i hvor effektiv kampanjen var, og dermed hvor midler bør plasseres i fremtiden.
Kort oppsummert er landingssider en uslepen diamant innenfor markedsføring, og et konsept flere nettsteder bør få opp øynene for. Ikke la dine besøkende bli møtt med en generisk hjemmeside. Spesialdesign flere landingssider som passer dine ulike segmenter, og du vil se raske resultater i konverteringer. Før du vet ordet av det har du så mange nye kunder at du må utvide driften!