ROI er en forkortelse vi prater mye om og er uten tvil det viktigste tallet vi forholder oss til når vi ser på verdien av annonsering. Men hva står egentlig ROI for, og hva forteller det oss? Det skal vi se nærmere på nå.
ROI er en forkortelse for «return of investment». Tallet forteller oss om investeringen av det vi holder på med lønner seg eller ikke, og er med på å avgjøre de fleste beslutninger vi tar innen digital markedsføring.
Tallet du har i ROI er hvor mye du får igjen per krone du investerer. La oss si at du har ROI på 5. Det betyr at for hver krone du har investert i annonsering får du 5 kroner tilbake. Ganske greit å forholde seg til.
Hvordan regne ut ROI
Formelen for å regne ut ROI er enkel: ROI= Omsetning / Kostnad. En ting som er viktig å tenke på her, er MVA på varene. Dette må trekkes ut. Hva man må ha i omsetning for å gå i pluss er også forskjellig fra bedrift til bedrift, dermed vil også hva som er en bra ROI variere. Bedrift A kan tjene penger så lenge ROI ligger på 4, mens bedrift B må muligens ha en ROI over 6 for at det skal være lønnsomt.
Tallene du trenger for å regne ut ROI i google ads ligger under Konv.verdi og Kostnad. Du tar altså Konverteringsverdien og trekker fra mva, også deler du tallet du får på kostnaden.
ROI Mål
Det er lurt å sette seg et mål for annonseringen, og da snakker vi ofte om ROI mål. Når tjener du penger, og når taper du penger? La oss si du har satt et mål om å ligge på 10 i ROI. Som nevnt tidligere betyr det da at for hver krone du putter inn i markedsføring, skal du ha 10 kroner tilbake. Dette skal dekke innkjøpsprisen din og andre kostnader. Det er alltid enklere å vurdere hvordan det går når man har noe konkret å vurdere etter. På den måten vet vi når det bør gjøres endringer for å klatre oppover stigen mot ønsket ROI.
Recap
Står ROIen på samme plass med rom for forbedring, kan det være ønskelig å gjøre små endringer for å finne utav hva som gjør at den går opp eller ned. Slik lærer vi litt etter litt om annonsene som kjører, og optimaliserer dem over tid. ROI er altså nøkkeltallet for å se hvordan ting egentlig går, og vi jobber ut i fra den basert på målet som er satt for annonsen. Har du klart å lese helt ned hit, takker vi for følget så langt! Håper du lærte noe nytt i dag!