Året 2024 er her, og netthandelslandskapet fortsetter å utvikle seg i forrykende tempo. Med flere teknologiske fremskritt, endrete kjøpsvaner hos forbrukere og stadig høyere konkurranse, er det viktig for netthandlere å holde tritt med de nyeste trendene. Her er fire spennende trender som vi tror vil prege netthandelen i 2024.
Bærekraftige valg
Bærekraftighet fortsetter å være et nøkkelord, og forbrukere søker stadig mer etter bærekraftige produkter og bedrifter. Netthandelsplattformer som prioriterer miljøvennlige praksiser, fra emballasje til produktproduksjon, vil stå i fornt når det gjelder forbrukerpreferanser. I 2024 burde ‘’Bærekraft’’ være mer enn bare et slagord i markedssammenheng, det burde være integrert i din netthandelsstrategi.
Økt bruk av augmentet reality (AR)
Augmentet Reality eller forkortet AR, vil ta netthandelsopplevelsen til nye høyder i nettbutikkverden. Ved å tillate forbrukerne å visualisere hvordan produktene passer inn i deres liv, vil absolutt kunne føre til økt tillit til bedriftene og trolig færre returer. Dette tror vi særlig vil prege bransjene som Klær & Mote, Skotøy og ikke minst interiørdesign & Miljø. 40% av kundene oppgir faktisk at de er villige til å betale mer for produktene hvis de får en AR-visning i nettbutikken.
Økt bruk av kunstig intelligens (AI)
Kunstig intelligens er kommet for å bli og blir fortsatt i å prege netthandelen i 2024. Dette i alt ifra mer intelligente chatbots, til effektive skriveverktøy slik som eksempelvis CHATGPT. En annen trend innen AI for 2024 er eksempler som Booth.ai. Booth.ai gir deg muligheten til å lage produktbilder med høy kvalitet på eksempelvis en modell eller i et rom der produktet naturlig passer inn.
Sosial handel og influenser-markedsføring
Sosiale medier vil fortsatt være en kraftig plattform for netthandel, spesielt i kombinasjon og samspill med influensere. Kombinasjonen av disse byr gjerne på en naturlig måte å presentere produkter eller tjenester på, som enkelt kan inspirere forbrukere til å handle. Spesielt er det fort gjort å trigge kunden til å starte salgstrakten, når kjøpsmulighetene er så integrerte i plattformen som dem er, ergo trenger ikke forbrukeren engang å forlate appen.