Fenomenet som bokstavelig talt dominerer nettet.
Når nordmenn fra nord til sør søker et produkt eller en tjeneste er det en gjenganger at vi tyr til Google enten for råd eller veibeskrivelse. Her blir vi som oftest tilbudt flere tusen sider med alternative lenker, alle relatert til vårt søk på en eller annen måte. Etter at alternativene blir servert velger de aller fleste et av de 3 første, rett og slett fordi dette er det enkleste. Her legger de færreste noe mer tankegang til, og de går videre med dagen sin. Den ovennevnte historien er en prosess som skjer flere millioner ganger hver eneste dag. Bedrifter som har sitt navn på en av de tre øverste plassene i Google sin søkemaskin tjener store penger på dette fenomenet. Disse plassene er det stor konkurranse om, men allikevel vet de færreste hvordan disse plassene deles ut. Det er her SEO markedsføring har blitt en sentral del av bedrifters hverdag. Uansett hvor perfekt produkter, tjenester, nettsider, innhold og kommunikasjon er, betyr det fint lite om søkemaskiner som Google ikke ranker din nettside høyt. Derfor vil bedrifter med en god SEO markedsføring ha en kompetitiv fordel uten like. SEO markedsføring kan lett integreres i bedriften gjennom flere enkle prosesser. Søkemotorene følger nemlig algoritmer som er programmert til å gjenkjenne mønstre og fange opp viktige variabler, slik at vi mennesker kan manipulere disse.
Hvordan optimaliserer du din posisjon?
SEO markedsføring handler i bunn og grunn om å overbevise en søkemotor om at ditt nettsted er bedre egnet for søkeren enn et annet. Hvordan gjøres derimot dette i praksis? Det er flere faktorer som spiller inn her. Det aller enkleste tiltaket er å inkorporere nøkkelordet. For eksempel er en bedrift som selger sko nødt til å inkludere nøkkelord som ”sko i nærheten” i sine tekster på nettsiden. Det er derimot en farlig fallgruve å anta at jo mer av nøkkelordet du fyller sidene med, jo bedre rangeres din side. For mange gjentagelser av nøkkelordet vil straffe deg hardt ettersom algoritmen gjenkjenner dette. En annen faktor søkemotorene ser på er lenker mellom sider. Altså vil det være gunstig om din side er lenket til hos andre nettsteder, da spesielt på nøkkelordet du ønsker siden skal assosieres med. Både nøkkelord og lenking er meget enkle prosesser, men begge kan kreve ekspertise for optimalisering. Optimalisering er derimot enda mer viktig når det kommer til utvikling av din nettside. Dersom du har laget din nettside på egenhånd er sjansen stor for at søkemotoren ikke vil rangere siden spesielt høyt. Selv om du er fornøyd med resultatet, kan små faktorer som plassering av innhold, og til og med småfeil i koding rangere deg lavt på søk, og i verste fall ta deg helt ut av søket. Derfor er SEO markedsføring kanskje det mest viktige tiltaket en bedrift må utføre i dagens marked. Aldri har nettet vært viktigere for salg, og det vil kun øke i fremtiden. For å få den beste søkemotoroptimaliseringen er det essensielt å kontakte eksperter, slik at en får det ønskede resultatet.